Η μόδα των drones

Έχουν εισβάλει παντού. Αποτελούν το όνειρο κάθε εφήβου και το πολύτιμο απόκτημα κάθε επαγγελματία που σχετίζεται με τη φωτογράφηση. Το καλοκαίρι που μας πέρασε πετούσε πάνω από γάμους και βαφτίσεις, καταγράφοντας τις στιγμές από μια άλλη οπτική γωνία. Ο λόγος για τα drones, ή αλλιώς τα μη επανδρωμένα αεριωθούμενα οχήματα που κατευθύνονται/ ελέγχονται από το χειριστή τους μέσω κονσόλας ή κάποιας φορητής έξυπνης συσκευής (smartphone ή  tablet).

Τα drones αποτελούν μια μόδα που ήρθε για να μείνει. Αποτελούν το πιο σύγχρονο και εξελιγμένο μοντέλο των rc planes που κυριάρχησαν τις προηγούμενες δεκαετίες (των τηλεκατευθυνόμενων αερομοντέλων δηλαδή) ενώ στη βάση τους έχουν τον ίδιο τρόπο λειτουργίας με τα τηλεκατευθυνόμενα αυτοκινητάκια που έπαιζε κάθε έφηβος στη δεκαετία του ’90. Κυριαρχούν σε πολύ συγκεκριμένους επαγγελματικούς κλάδους πχ στους επαγγελματίες φωτογράφους, αλλά και στο χώρο των παραδόσεων και του ηλεκτρονικού εμπορίου και στο στρατό.

Επειδή, όμως, η χρήση τους έχει αρχίσει να γίνεται ανεξέλεγκτη -στη χώρα μας ακόμη δεν είναι τόσο διαδεδομένα όσο στο εξωτερικό, ειδικά σε επίπεδο ιδιωτικής χρήσης- υπάρχουν πλέον νόμοι και κανονισμοί για το επιτρεπτό των πτήσεων αλλά και για τη γενικότερη ασφάλεια. Σε κάποιες άλλες χώρες πχ Αμερική υπάρχουν ειδικά συστήματα που τα «ρίχνουν» άμεσα αν γίνει κάποια παράβαση, ενώ πριν λίγο καιρό συνελήφθη τουρίστας που έκανε εναέρια λήψη στο Κολοσσαίο.

drones

Τί πρέπει να γνωρίζετε για τις πτήσεις drones στη χώρα μας

Μέχρι στιγμής, λόγω και του περιορισμένου φαινομένου στη χώρα μας, δε έχει δοθεί στη δημοσιότητα κάποιο εξειδικευμένο νομικό πλαίσιο αναφορικά με τις πτήσεις drones στη χώρα μας.

Παρόλα αυτά, οι χειριστές τους οφείλουν να τηρούν και να εφαρμόζουν κάποιους βασικούς κανόνες τόσο για τις ασφαλείς πτήσεις όσο και για να μην έχουν προβλήματα με το νόμο.

Πιο συγκεκριμένα, υπάρχει από το 2010 ο «Κανονισμός Πτήσεων Αερομοντέλων» (ΦΕΚ Β9/2010), ο οποίος αναφέρει ανάμεσα στις άλλες υποχρεώσεις ότι το μέγιστο ύψος πτήσης δε θα πρέπει να ξεπερνάει τα 121 μέτρα. Παράλληλα, επιβάλλεται ο χειριστής να διατηρεί οπτική επαφή με το drone του καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης (ανεξάρτητα αν αυτό διαθέτει ενσωματωμένη κάμερα, απαιτείται η άμεση οπτική επαφή με αυτό). Τέλος, θα πρέπει να έχει επιλεγεί μια περιοχή στην οποία το κοντινότερο αεροδρόμιο θα βρίσκεται τουλάχιστον τρία χιλιόμετρα μακριά από τη ζώνη πτήσης.

Άλλοι περιορισμοί του «Κανονισμού Πτήσεων Αερομοντέλων» περιλαμβάνουν την απαγόρευση πτήσης:

  • άνωθεν, πλησίον ή εντός στρατιωτικών εγκαταστάσεων (για λόγους εθνικής ασφαλείας) και αρχαιολογικών χώρων
  • άνωθεν ή πλησίον κατοικημένων περιοχών, ενώ οι πτήσεις των αερομοντέλων θα πρέπει να είναι περιορισμένες στον εναέριο χώρο που προσφέρεται για τον σκοπό αυτό και σε απόσταση ασφαλείας 50 μέτρων από ανθρώπους -συμπεριλαμβάνονται οι θεατές, ζώα, οχήματα, εγκαταστάσεις κ.λπ. ενώ εξαιρούνται ο χειριστής, οι συνεργάτες του, οι κριτές ή όλοι όσοι χρονομετρούν την πτήση και το λοιπό προσωπικό των οχημάτων ή άλλων βοηθητικών συσκευών που εξυπηρετούν αυτήν.
  • Επιπλέον, όλες οι πτήσεις επιβάλλεται να είναι ασφαλισμένες για υλικές ζημίες και σωματικές βλάβες προς τρίτους. Ο χειριστής είναι ο άμεσα υπεύθυνος για τη σωστή συντήρηση και χρήση του υλικού, καθώς και για το σύστημα τηλεχειρισμού που πρέπει να είναι σύμφωνο με τις τεχνικές προδιαγραφές που έχουν καθοριστεί από τις αρμόδιες αρχές.